V KROK - Zgłoszenie rejestracji firmy - ZUS

W ciągu 7 dni od rejestracji firmy należy zawiadomić o tym fakcie Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Podstawowe informacje ZUS posiada od urzędu gminy (miasta).

Dodatkowo należy wypełnić: 

  • ZUS ZFA ( zgłoszenie płatnika składek – osoby fizycznej) – zgłoszenie firmy,
  • ZUS ZPA (zgłoszenie płatnika składek – spółki cywilnej),
  • ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej) – dotyczy sytuacji, w której podatnik nie będzie uzyskiwał dodatkowych dochodów oprócz pochodzących z prowadzenia firmy,
  • ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego) – dotyczy sytuacji, w której przedsiębiorca uzyskuje dochody w inny sposób oprócz pochodzących z prowadzenia firmy.

Rozpoczynający działalność gospodarczą podlega obowiązkowym ubezpieczeniom:

  • emerytalnemu,
  • rentowemu,
  • wypadkowemu,
  • zdrowotnemu,
  • dodatkowo opłacanie składki na Fundusz Pracy,
  • dobrowolne ubezpieczenie – ubezpieczenie chorobowe.

Jeżeli przedsiębiorca będzie zatrudniał pracowników, dodatkowo musi opłacać:

  • składki ZUS dla pracowników,
  • składki na Fundusz Pracy,
  • składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

 

WAŻNE!!!

Przedsiębiorca powinien pamiętać, żeby zawsze posiadać kopie dokumentów składanych do ZUS-u.

Dokumenty składane osobiście powinny być potwierdzone pieczątką z aktualną datą, zaś wysyłane pocztą dowodem nadania.

<< Powrót